منو وب ایده

آیا پیامک‌های تبلیغاتی از هر سدی عبور می‌کنند؟

آیا پیامک‌های تبلیغاتی از هر سدی عبور می‌کنند؟

خیلی از ما از اینکه وقت و بی‌وقت پیامک‌های تبلیغاتی بعضاً بی‌ربط دریافت کنیم به ستوه اومدیم و ظاهرا وزارت ارتباطات هم راهکاری برای حل این معضل نداره. البته گرفتن سند و ضمانت و سفته و امکان شکایت از فرستنده و امکان غیر فعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی و بلاک کردن شماره‌های روی گوشی راهکار‌هایی بوده که انجام شده ولی هیچکدام تاثیری بر توقف این مزاحمت آشکار روزانه نداشته. ولی آیا واقعاً این پیامک‌ها اینقدر قدرتمند هستن که از هر سدی عبور می‌کنن؟ آیا واقعا هیچ راه چاره ای وجود نداره؟

قبل از اینکه به راهکار بپردازم بد نیست خیلی خلاصه کمی با نحوه ارسال پیامک از طریق اپراتورها آشنا بشیم. زمانی که پیامکی از یک سیم کارت ارسال میشه میره در یک صف از پیام‌های منتظر ارسال قرار میگیره و نهایتا از طریق اپراتور برای سیم کارت دریافت کننده ارسال میشه. ولی این بین تمام پیامک‌های ارسال شده در یک بانک اطلاعاتی بزرگ ذخیره میشن که فرستنده، گیرنده، متن پیام، ساعت ارسال و برخی اطلاعات جزئی تر دیگه است.

تمام اپراتورها و وزارت ارتباطات همچنین بانک اطلاعات دیگه‌ای دارن که شامل ریز مشخصات دارندگان تمام شماره‌های سیم کارت هست. بله همون مشخصات و کارت‌های شناسایی که موقع خرید سیم کارت باید ارائه کنید. با اتصال این دو بانک اطلاعاتی به هم دقیقا مشخص هست که چه کسی به چه افرادی پیامک ارسال می‌کنه.

قاعدتاً هیچ فرد عادی اقدام به ارسال انبوه پیامک از شماره شخصی خودش نمی‌کنه ولی حتی اگر هم بخواد برای سیم کارت‌های معمولی محدودیت‌های هست و همچنین سرعت ارسال هم پایینه

  1. اعمال محدودیت‌ها بر اساس آمار: با توجه به دسترسی به بانک اطلاعاتی بزرگ پیامک‌ها مشخصه که عموم مشترکین چه تعداد پیامک و به چه تعداد مشترک دیگر ارسال می‌کنن و متن این پیامک‌ها چقدر مشابه است. بر اساس این اطلاعات آماری امکان اعمال محدودیت در ارسال و سیستم نظارتی فراهم می‌شود. به طور مثال اگر اکثر مشترکین حداکثر در ماه 50 پیامک ارسال می‌کنند اگر کسی اقدام به ارسال 400 پیامک کند مشخص است که رفتار معمولی ندارد و در فهرست بررسی قرار میگیرد و موقتاً ارسال پیامک وی قطع شده و هشدار دریافت می‌کنه. بعد اپراتور می‌تونه متن برخی پیامک‌های ارسال را بخونه و اقدامات تنبیهی مرتبط را اعمال کنند. همچنین می‌توان بر اساس این آمار به طور کلی جلوی ارسال تعداد زیاد پیامک را از هر شماره‌ای گرفت.
  2. سیستم خودکار گزارش هرزنامه مشابه چیزی که اکثر شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های ایمیل و غیره دارن: مشترکین می‌تونن شماره ارسال کننده پیامک تبلیغاتیٌ به یک شماره مشخص پیامک کنن و علاوه بر اینکه از اون شماره دیگه پیامکی دریافت نمی کنن. متن پیامک هم به عنوان نمونه پیامک تبلیغاتی ذخیره میشه و اگر افراد دیگری هم چنین گزارشی کنند، آن پیامک برای هیچ مشترک دیگری که دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را غیر فعال کرده ارسال نمی‌شه. همچنین در صورت افزایش گزارش‌ها ارسال کننده هرزنامه هم هشدار دریافت می‌کنه و در صورت تکرار علاوه بر دریافت هشدار قضایی سیم کارتش نیز غیر فعال می‌شود. اگر از شماره دیگری اقدام به همین کار کنه، به طور کلی دیگه امکان استفاده از سیم کارت را نخواهد داشت. همه اقدامات و مراحلی ذکر شد به طور خودکار و مطمئن قابل انجام است.

این راهکارها البته جزئیات بیشتری داره که از حوصله این مطلب خارجِ. به عنوان نمونه شاید این سوال پیش بیاد که پس تکلیف شماره‌های خدمات نظیر پیامک‌های بانک‌ها، سرویس‌های اینترنتی که تبلیغاتی نیستن چی میشه. برای دریافت این قبیل پیامک‌ها میشه یک سیستم فعال سازی خیلی ساده اضافه کرد، فرد در شروع عضویت سرویس یک پیامک تایید با متن مشخص دریافت می‌کنه و در صورتی که پاسخ تایید دهد، پاسخ وی در دیتابیس پیامک‌ها ثبت می‌شه و مشخص است که تمایل به دریافت دارد و بعدا اگر شکایتی کند ابتدا ازش درخواست می‌شه که دریافت پیامک از اون سرویس را با ارسال پیامکی با مثلا متن لغو متوقف کنه. یا اینکه اگر کسی اشتباه گزارش کنه و ... که همه راهکار داره و اگر کسی خواست در این زمینه کاری کنه هر سوال یا ابهامی داشته داشته باشه من جوابگو هستم

راه حل برخورد با تماس‌های تلفنی تبلیغاتی که متاسفانه اکثراً کلاهبرداری هستن هم مشابه هست فقط روش ثبت بازخورد مشترکین طبیعتاً متفاوت هست.

آیا انجام این اقدامات از نظر فنی کار غیر ممکن و پیچیده‌ای است؟ ابداً، مواردی که ذکر شد نسبت به روش‌های هوشمند نظیر یادگیری ماشین که امکان تشخیص خودکار پیامک تبلیغاتی و شناسایی ارسال کنندگان هرزنامه را دارد بسیار پیش و پا افتاده‌ است. کارهای بسیار پیچیده تر از این بوده که در همین کشور خودمان و توسط متخصصین داخلی به خصوص بخش خصوصی به خوبی انجام شده که حتماً شما هم نمونه‌هایی ازش دیدید.

 

کلیه حقوق محفوظ است. شرکت طراحی سایت وب ایده، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت، سئو ، هاست و سرور